Voetaandoeningen

Het liefst bent u snel van uw voetaandoeningen af. De pedicure kan u hierbij helpen. Hieronder staan een aantal voetproblemen beschreven waarbij ik u kan helpen.

Eelt/callus

Eelt aan de voeten dient als bescherming. Aanwezigheid van eelt aan de voeten is daarom een gezond iets.

Het wordt pas een probleem als er te veel eelt ontstaat wat dan weer kan leiden tot klachten als pijn, kloven of een likdoorn. Eeltvorming op de huid is een natuurlijke reactie op te veel druk of wrijving en als een soort verdedigingsmechanisme ontstaat er een natuurlijke verdikking van de huid. Pathologisch eelt is een abnormale verdikking van de hoornlaag (hyperkeratose). Dit eelt kan verwijderd worden.

Likdoorn/clavus

De likdoorn is een sterk verhoornd deel van de huid, met een kleine en diepe kern. Deze wordt geleidelijk gevormd door druk en/of wrijving op dat huiddeel. Veelal veroorzaakt door schoeisel of afwijkingen aan de stand van de botten en voeten.

Bij de behandeling zal ik het overtollige eelt dat zich rondom de likdoorn heeft gevormd verwijderen. Daarna kan de likdoorn worden verwijderd. Het kan zo zijn dat de behandeling later herhaald moet worden omdat de likdoorn te diep zit. Vaak betreft het dan een likdoorn die al langer bestaat. In de tussenliggende periode “zakt” de likdoorn dan als het ware naar de oppervlakte. In een volgende behandeling kan de likdoorn over het algemeen volledig worden verwijderd.

Ingroeiende nagel/pseudo unguis incarnatus

Een ingroeiende nagel komt het meest voor aan de grote tenen. Een ingroeiende nagel heeft een nagelrand of nagelpunt die in de nagelplooi drukt en daardoor pijnklachten geeft. In een volgende fase zal de nagel de huid binnendringen en hier een ontsteking veroorzaken. De grootste risicofactoren voor het ontstaan van ingroeiende teennagels is druk door slecht passende schoenen, het verkeerd – te kort – knippen van nagels en een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie. Zijwaartse druk van te smalle schoenen dringt de nagelwal over de nagel heen. Bovenwaartse druk door schoenen met te weinig ruimte in hoogte voor de tenen duwt de nagel dieper in het nagelbed. Als de nagel te kort wordt geknipt geeft dat schijnbaar een verlichting vanwege drukvermindering maar meestal zijn dan de gevolgen erger dan de kwaal. Het zachte gedeelte van de teentop kan zich dan over de teennagel krullen zodat het ingroeien weer opnieuw begint. Nagels hebben juist een beschermende werking voor de zachte teentoppen.

Kloven/ragaden

Een kloof kan ontstaan door overdreven verweking of door een verdroging van de huid.

Vochtige of weke kloven tussen de tenen ontstaan door overmatige transpiratie of langdurig contact met water. De huid verweekt en raakt hierdoor gemakkelijker beschadigd. Dit is een ideale omgeving voor voetschimmel, een belangrijke oorzaak van vochtige kloven in voeten.

Kloven in de hielen zijn meestal een gevolg van uitdroging. De huid van de voeten bevat van nature weinig talgkliertjes en droogt daarom snel uit. Een droge huid is minder elastisch waardoor de huid bij belasting niet soepel kan meebuigen. Hierdoor barst de huid en ontstaan er kloven. De randen van de kloven zijn eeltig en hard. Onderin de kloof is de huid juist erg dun en kan de kloof gaan bloeden. Bij voortdurende belasting – door veel staan of lopen – kunnen kloven in de voeten dieper worden en gaan ontsteken. In dit stadium zijn kloven vaak een behoorlijk pijnlijke aandoening. Eelt met kloven komen veelal op de hiel voor. Het eelt is erg brokkelig en kan gemakkelijk barsten wat pijnklachten kan veroorzaken.

Schimmelnagel/onychomycosis

Een schimmelnagel is een doffe, brokkelige en vaak ook lelijk uitziende nagelplaat. De nagel kan zelfs los gaan zitten terwijl zich onder de nagel een ophoping van nagel substantie bevindt. De oorzaak van schimmelnagels is een schimmelinfectie. Schimmels houden van voeten: onze voeten zijn warm en vochtig, en dat is hun gedroomde leefomgeving. Voetschimmel duikt meestal eerst op tussen de vierde en de vijfde teen. Omdat deze ruimte het meest afgesloten is, heerst daar de hoogste vochtigheid. Ook andere tussenteenruimten kunnen worden aangetast. Heeft u last van schilfers, kloven of roodheid die u jeuk, pijn of een branderig gevoel bezorgen? Dan heeft u mogelijk een schimmel opgelopen. Schimmels gedijen het beste in een vochtig klimaat en zijn erg besmettelijk. Mogelijke infectiebronnen zijn het zwembad, hotelkamers, de douches in de sporthal en de sauna. Ook een vochtige huid, nauwe schoenen en wassen met teveel zeep kunnen de infectie juist stimuleren. Schimmelnagels hebben dus niets met persoonlijke hygiëne te maken.

Behandelt u voetschimmel niet, dan kan de schimmel ook uw teennagels aantasten. De nagel van de grote teen wordt vaak als eerste getroffen.

Behandeling volgens afspraak.

Maandag